Media pengajaran merujuk kepada pelbagai alat, teknologi atau bahan yang digunakan untuk menyampaikan maklumat dan bahan pelajaran kepada pelajar dengan tujuan untuk meningkatkan keberkesanan dan kecekapan proses pembelajaran. Media pengajaran terdapat dalam pelbagai format seperti buku teks, audio, video, persembahan multimedia, perisian pendidikan, model fizikal, papan putih interaktif dan lain-lain. Penggunaan media pengajaran yang sesuai dapat meningkatkan kualiti pembelajaran, memudahkan pemahaman pelajar terhadap isi pelajaran contohnya melalui penggunaan imej, video dan contoh visual yang lain dan meningkatkan motivasi pelajar dengan menyampaikan kandungan pelajaran secara menarik dan lebih interaktif. Dengan kata lain, media pengajaran adalah untuk memudahkan penyampaian bahan pelajaran, memperkayakan pengalaman pembelajaran pelajar melalui penglibatan aktif dalam pembelajaran, meningkatkan kemahiran berfikir kritis dan menyediakan akses pembelajaran dalam pelbagai persekitaran dan masa.
Guru
seharusnya peka kepada faktor-faktor yang mempengaruhi pemilihan dan penyediaan
media pengajaran dan pembelajaran. Pemilihan media pengajaran yang sesuai dan
releven akan meningkatkan kualiti pembelajaran dan membantu dalam perkembangan
proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lebih lancar, berkesan dan
lebih cekap tanpa pembaziran masa. Penyediaan
media pengajaran haruslah melalui langkah-langkah seperti pencetusan idea,
menyatakan objektif, analisis pelajar, mengumpul dan menyusun bahan, menukar
idea ke bentuk visual, merancang penglibatan pelajar,
semak perancangan dan penerbitan. Selepas
penggunaan media pengajaran, haruslah dianalisis semula media tersebut samaada
ia berkesan atau tidak. Sekiranya masih kurang berkesan, maka perlulah disediakan
semula media pengajaran tersebut.
Walau bagaimanapun, adalah
penting untuk diingati bahawa media pengajaran tidak boleh dianggap sebagai
pengganti kepada peranan guru atau interaksi antara guru dan pelajar. Guru
kekal sebagai elemen utama dalam memberikan bimbingan, memberikan penerangan,
dan menyokong proses pembelajaran pelajar. Media pengajaran hanyalah alat yang
dapat memperkayakan pengalaman belajar tetapi keberhasilannya bergantung kepada
seberapa baik media tersebut diintegrasikan ke dalam proses pembelajaran secara
keseluruhan. Penggunaan media
pengajaran hendaklah diseimbangkan dengan strategi pengajaran yang berkesan dan
perlu diberi perhatian terhadap keperluan dan ciri-ciri pelajar. Dengan
memanfaatkan media pengajaran dengan tepat, diharapkan proses pembelajaran
menjadi lebih menarik, efisien dan bermanfaat untuk pengembangan pengetahuan
dan keterampilan pelajar.
No comments:
Post a Comment